Driekwart van de Nederlanders (75%) wil graag vliegen zonder uitstoot, en bijna twee derde (63%) is bereid meer te betalen voor duurzaam vliegen. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van luchtvaartmaatschappij easyYet over luchtvaartverduurzaming. Bijna driekwart van de respondenten (71%) vindt dat luchtvaartmaatschappijen sneller stappen moeten laten zien bij het ontwikkelen van uitstootvrije vliegtuigen. Meer dan de helft van de Nederlanders (57%) vindt ook dat de overheid niet genoeg doet voor luchtvaartverduurzaming (bijvoorbeeld strengere regels en subsidieverlening).

Vliegen nog steeds populair

Hoewel Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vinden, laat het onderzoek ook zien dat zij nog steeds van plan zijn om te blijven vliegen de komende jaren. Ruim de helft van de respondenten (52%) heeft niet actief de hoeveelheid die ze vliegen verminderd als gevolg van bezorgdheid over de milieu-impact. Bovendien lijkt vliegschaamte minder voorkomend te zijn dan gedacht. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (52%) ervaart namelijk geen schuldgevoel als ze vliegen.

Belangrijke stappen voor verduurzaming

Van de respondenten vindt 71% de ontwikkeling van uitstootvrije vliegtuigen belangrijk, 40% is voorstander van duurzame luchtvaartbrandstof (zoals bio-kerosine en andere vormen van niet fossiele brandstoffen) en 26% staat achter optimalisatie van het internationale luchtruim (beter inrichten van het luchtruim zodat maatschappijen kortere routes kunnen vliegen).

Vliegbelasting

Wat betreft de vliegbelasting vindt 26% van de respondenten dat de inkomsten hiervan moeten worden toegekend aan duurzame luchtvaartinitiatieven. Daarnaast vindt 23% van de respondenten dat vliegbelasting geheven moet worden naar gelang de lengte van de vlucht – hoe langer de vlucht (hoe meer uitstoot), hoe meer men zou moeten betalen.

easyYet

easyJet zet fors in op initiatieven voor verduurzaming. De luchtvaartmaatschappij werkt met verscheidene partners, zoals Airbus en Rolls-Royce, aan de ontwikkeling van uitstootvrije vliegtuigen op basis van waterstoftechnologie. De inzet van duurzame luchtvaartbrandstof speelt ook een belangrijke rol in het verlagen van de CO2-uitstoot voor easyJet. Daarnaast is de maatschappij al jaren een uitgesproken voorvechter van het gemeenschappelijke Europese luchtruim (Single European Sky), wat de ambitie heeft om een CO2-reductie van 10 procent te realiseren.

easyYet heeft zich in november 2021 aangesloten bij het door de VN gesteunde Race to Zero en publiceerde onlangs zijn routekaart naar netto nul CO2-uitstoot tegen 2050. Met een focus op nieuwe technologie en de uiteindelijke ambitie om met de volledige vloot CO2-vrij te vliegen. De routekaart leunt op een combinatie van vlootvernieuwing, operationele efficiëntie, modernisering van het luchtruim, duurzame vliegtuigbrandstof en koolstofverwijderingstechnologie. Sinds 2000 heeft de luchtvaartmaatschappij haar CO2-uitstoot per passagier en per kilometer al met een derde verminderd door voortdurende vlootvernieuwing, efficiënte operaties en het streven om de meeste stoelen te vullen.