In het voorjaar van 2027 gaat Eindhoven Airport waarschijnlijk vijf maanden dicht voor een volledige renovatie van de start- en landingsbaan. De werkzaamheden starten in februari en duren tot en met juni. In die vijf maanden kan er niet worden gevlogen. De sluiting van het vliegveld raakt naar schatting bijna 3 miljoen reizigers en zo’n 17.000 vluchten.
Sluiting Eindhoven Airport
Eindhoven Airport vervoert jaarlijks bijna 7 miljoen passagiers. De impact van vijf maanden sluiting is daarom groot. Vaste maatschappijen op Eindhoven Airport zoals Transavia, Wizz Air en Ryanair zullen duizenden vliegbewegingen moeten verplaatsen. Tegen de 3 miljoen reizigers moeten uitwijken naar andere luchthavens. Aangezien het onderhoud pas over drie jaar plaatsvindt, is er volgens de ANVR nog genoeg tijd om het uitwijken naar andere vliegvelden goed te regelen.
De werkzaamheden behelzen onder meer een volledige renovatie van het oppervlak van de start- en landingsbaan. Ook de afwatering, bekabeling en verlichting worden vernieuwd. Bovendien moet de baan zogeheten shoulders krijgen, die een soort veiligheidsbuffer vormen met de rest van het vliegveld. Daarnaast komt er een tweede taxibaan.
Vliegen bij dichte mist
Belangrijk is ook de vernieuwing van het Instrument Landing System (ILS), waarmee vliegtuigen naar de landingsbaan kunnen navigeren. Door dat systeem van een upgrade te voorzien, kunnen vliegtuigen straks ook in dichte mist landen. Nu is nog minimaal een zichtafstand van 550 meter vereist om te mogen landen. Defensie heeft nog enkele uitbreidingen op haar wensenlijstje. Zo wil zij een afreminstallatie voor jachtvliegtuigen zoals de F-35. Hierbij komt een kabel vanuit het wegdek omhoog, te vergelijken met die op een vliegdekschip.