Luxe, internationale allure, een levendig food-aanbod. Amsterdam heeft het allemaal en is daarom de aantrekkelijkste winkelstad van de Benelux. Dit blijkt uit onderzoek van JLL (wereldwijde commercieel vastgoed-ondernemer) onder tweehonderd internationale retailers. Brussel en Antwerpen komen op de tweede en derde plaats.

Luxe

De markt voor luxe retail in de Benelux wordt volwassen en stabiel, concluderen de onderzoekers. De luxe-markt heeft zich relatief veerkrachtig getoond in een tijd van economische crisis, met dertien procent meer consumenten sinds 2013. Crisis of niet, de koopkrachtigere consument blijft behoefte hebben aan luxe goederen, met groei in segmenten als juwelen, parfums en cosmetica tot gevolg. De groei van luxe is volgens JLL ook terug te zien in het aantal nieuwe flagship-stores dat in de afgelopen twee jaar zijn deuren opende in Amsterdam. Zo vestigden Montblanc, Chanel en Natan zich in de P.C. Hooftstraat. Steden als Brussel en Antwerpen profiteren ook van de sterke luxe-markt, maar iets minder dan Amsterdam. Grote internationale luxemerken blijven in Nederland investeren. Niet alleen voor de Nederlandse consument, maar ook gericht op de almaar groeiende stroom van toeristen.

Toch is ook het luxe segment niet immuun voor economische veranderingen, waarschuwt het onderzoek. Zo zou de recente vertraging van de Chinese economische groei wel eens zijn impact kunnen hebben op de internationale toeristenstromen en daarmee de luxe-verkopen in de Benelux. Ook de wereldwijde politieke onrust drukt momenteel het toerisme naar onze regio.

Eten en drinken

Het consumentengedrag rond eten en drinken verandert. Het onderzoek onderscheidt daarbij twee belangrijke trends. De eerste komt in het kort neer op ‘druk, druk, druk’. Consumenten hebben minder vrije tijd en dus minder tijd voor eten. De tweede trend is dat áls er dan eens een gaatje in het drukke schema is, steeds meer waarde wordt gehecht aan de kwaliteit van de omgeving waar even gerelaxt kan worden. Food-aanbieders profiteren daar tweeledig van. Door de eerste trend wordt steeds meer onderweg gegeten en gedronken, bijvoorbeeld op stations, vliegvelden, op straat, rond de werkomgeving. En natuurlijk thuis zonder te koken, via het groeiende aantal thuisbezorgdiensten als Foodora en Deliveroo.

Voor de tweede trend, is het belangrijk dat ruimten waar eten en drinken wordt verkocht echte, op zichzelf staande bestemmingen moeten zijn. Dat heeft in de Benelux gezorgd voor een groei van het aantal vierkante meters dat aan ‘food & beverage’ wordt besteed. Die ruimte is in de afgelopen tien jaar verdubbeld in winkelcentra in de Benelux, en zal de komende vijf tot tien jaar met nog eens de helft groeien. Verder schieten zeker in Amsterdam regelmatig pop-up concepten uit de grond die op specifieke behoeften inspelen. Het ‘rondreizende circus’ BAUT en eenpersoonsrestaurant Eenmaal worden als voorbeelden van projecten genoemd.

Benelux

De ontwikkelingen in de Benelux mogen dan het sterkst zichtbaar zijn in Amsterdam, ook Brussel en Antwerpen doen volop mee. Internationale retailers zien deze drie als ‘de volwassen retailsteden’ in de Benelux. Hebben zij eenmaal voet aan de grond gezet in Londen, Parijs, Milaan, Madrid of Berlijn, dan is een van de drie Benelux-steden een logische volgende stap. Niet voor niets staan de drie steden op de elfde, twaalfde en twintigste plaats in Europa als het gaat om aanwezigheid van internationale retailers. Wereldwijd doet Brussel het daarbij zelfs wat beter dan Amsterdam, met een 39ste plek tegenover een 43ste.